Teatr Limen Kanabasis
5.09 godz.20.00 w Teatrze Akt, Łaziebna 9

„W Shinra o północy głowa słońca jest jasna. [...] Tarcza słońca o północy.”
Zeami, „Zwierciadło Kwiatu”

„Otchłań.
Skaczesz w samo centrum. Opadasz i wznosisz się jednocześnie. Jesteś oszołomiony. Zabierz mnie na kraniec świata.” Buto-fu Tatsumi Hijikata

Kanabasis to połączenie dwóch słów: katabasis (ruch zstępujący, zejście do otchłani) i anabasis (ruch wznoszący).

„Zostałem wrzucony [...] do głębokiej, ciemnej studni. [...]
Wszystko wokół mnie oblewa światło. Jestem w samym środku świetlnej powodzi. Moje oczy nie widzą. Jestem całkowicie oblewany światłem. Jednak cos dostrzegam. Mimo tej tymczasowej ślepoty, widzę jak coś próbuje przybrać kształt. Coś. Coś obdarzonego życiem. W jasności to coś unosi się ciemnym cieniem, zupełnie jak w czasie zaćmienia słońca. Jednak nie mogę tego wyraźnie dostrzec. To coś próbuje się do mnie zbliżyć. Próbuje mnie obdarzyć łaską.
Czekam drżący.” Haruki Murakami „Kronika ptaka nakręcacza.”


Koncepcja, reżyseria: SYLWIA HANFF
Taniec: SYLWIA HANFF, GRAŻYNA CHMIELEWSKA
Design, instalacje: MONI WORSZTYNOWICZ


Spektakl przygotowany w wersji plenerowej site specific specjalnie na Festiwal Czarna Offca.
Premiera

BUTOH - kontrkulturowa forma współczesnego tańca, która narodziła się w Japonii na przełomie lat 50 i 60 XX w. Butoh powstało w atmosferze buntu wobec tradycyjnego japońskiego teatru i tańca, ale także wobec dominacji kultury euro-amerykańskiej. Odwołuje się do starych wierzeń, obrzędów i ludowej estetyki brzydoty; inspiracją były też ekspresjonizm, koncepcja teatru okrucieństwa Antonin'a Artaud'a, filozofia Nietzsche’go, pisma Bataille’a, twórczość
Genet’a. Butoh to taniec, którego istotą jest poszerzona percepcja ciała wyzwolonego z automatyzmów codzienności, poszukiwanie tego, co autentyczne, tajemniczego piękna w od-wiecznym cyklu życia i śmierci. Tancerz, istniejąc na krańcach czasu, otwiera przestrzeń, w której ujawniają się rzeczy niewidzialne.

Teatr Limen – założony w 2002 roku i prowadzony przez Sylwię Hanff
teatr tańca butoh -występował na wielu międzynarodowych festiwalach, otrzymał nagrody na konkursach teatralnych i
tanecznych. TL dotychczas zrealizował 10 spektakli, wiele etiud i improwizacji; współrealizował międzynarodowe projekty (m.in. spektakl z Atsushi’m Takenouchi’m i Kan’em Katsur’ą). TL pracuje w zmiennym składzie, otwarty na współpracę z różnymi artystami plastyki, muzyki i teatru, dzięki której dokonuje się wymiana energii twórczej i wzajemnych inspiracji. www.limenbutoh.net


Sylwia Hanff – pionierka i najbardziej rozpoznawalna tancerka butoh w Polsce(butoh uczyła się u największych mistrzów:
Ko Murobushiego, DaisukeYashimoto, Carlotty Ikedy, Atsushi Takenouchi, Kana Katsury, Tadashi Endo), instruktorka improwizacji tańca i symboliki ciała, nauczycielka jogi kundalini i medytacji labiryntu, tancerka-mim;
tańca współczesnego i orientalnego uczyła się na wielu międzynarodowych festiwalach i warsztatach tańca w Polsce, Niemczech i Wielkiej Brytanii; uczyła się i występowała ze Studiem Mimów Stefana Niedziałkowskiego w Teatrze na Woli; tańczyła w międzynarodowych projektach tanecznych; była aktorka zespołu Warszawskiego Teatru Pantomimy przy Teatrze Żydowskim w Warszawie, 10 lat współpracowała z Teatrem Narodowym i Operą Narodową,a także Teatrem Powszechnym w Warszawie; współpracuje z teatrami fizycznymi i eksperymentalnymi; od 2002 r. prowadzi Teatr LIMEN; mgr filozofii UW.


Grażyna Chmielewska – aktorka – mim, tancerka. W okresie studiów tańczyła w Zespole Pieśni i Tańca Politechniki Warszawskiej. Zainspirowana spektaklami Teatru Henryka Tomaszewskiego dotarła
do studenckiegoTeatru Pantomimy „Stodoła”. W latach 1982 – 2001 była aktorką Warszawskiego Teatru Pantomimy przy Teatrze Żydowskim. Brała udział we wszystkich premierach tego teatru, a także innych produkcjach telewizyjnych i filmowych. Odbyła staż metodą Jerzego Grotowskiego, uczestniczyła w instruktorskich warsztatch choreoterapii, improwizacji w kontakcie i japońskiego tańca butoh. Prowadzi własne warsztaty taneczne z elementami pantomimy. Od wielu lat praktykuje japoński taniec butoh. Za swojego mistrza uważa jednego z najwybitniejszych tancerzy butoh Atsushiego Takenouchi, uczestniczyła również w warsztatach Ko Murobushi, Ken Mai i Imre Thormann.


Moni Worsztynowicz - Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu.
Stypendystka Edinburgh College of Art. Absolwentka studiów podyplomowych - „Terapia przez Sztukę” na Uniwersytecie Wrocławskim. Uprawiane dziedziny sztuki: malarstwo olejne, grafika artystyczna, ilustracja, ceramika artystyczna. Liczne wystawy indywidualne i zbiorowe w latach 1998-2014. www.moniworsztynowicz.pl

Strony internetowe dla firm - szybko i za darmo!